Błyskawiczny domowy chleb razowy bez drożdży i zakwasu

 Dzisiaj przedstawiam przepis na wyjątkowo dobry, łatwy i szybki w wykonaniu domowy chleb bez drożdży i zakwasu, tak jak napisałam wyżej w tytule. I tak, to jest możliwe, choć samo pojęcie pieczenie chleba wydaje się skomplikowanie brzmieć, prawda? Ja też tak myślałam, dopóki nie odkryłam pewnego przepisu, choć musiałam go modyfikować, bo nie był idealny, aż po kilku próbach doszłam do tego, aby stworzyć domowy chleb doskonały. Wszystkie sklepowe wypieki mogą się schować, bo ten zdecydowanie wygrywa. Pozostaje świeżuteńki przez 2-3 dni, a i później aż tak szybko nie czerstwieje, no chyba, że będzie tak smaczny, że zniknie od razu po upieczeniu, bo to nie wykluczone. To jak, pieczemy?



Składniki

ok. 450 gramów mąki orkiszowej (ja sypię 2,5 szklanki)
500g jogurtu naturalnego
2 łyżki oleju
czubata łyżeczka sody oczyszczonej
łyżeczka proszku do pieczenia
opcjonalnie ulubione ziarna

Przygotowanie:

Nagrzewamy piekarnik do 200 stopni (góra-dół). Mąkę przesiewamy przez sitko, dodajemy sodę, proszek do pieczenia, jogurt i olej.  Wszystko dokładnie mieszamy przez kilka minut tak, aby ciasto dobrze się napowietrzyło. 

Keksówkę wykładamy papierem do pieczenia i przekładamy ciasto. Na wierzchu można posypać ulubionymi ziarnami. Chleb piekę godzinę i piętnaście minut, ale po godzinie można sprawdzać, jak się nasz chleb ma, ponieważ każdy piekarnik jest inny. Należy sprawdzić patyczkiem, czy chleb jest w środku upieczony.

Polecam jeszcze ciepły z masłem i solą!

Dodatkowo: Mąka nie musi być orkiszowa, może być zwykła pszenna, a jogurt można zastąpić kefirem, bądź maślanką, jednak nie próbowałam piec chleba z tymi zamiennikami.

Jeśli ktoś tak, jak ja boi się drożdży i zakwasu, a chce spróbować upiec chleb, to niech zakasa rękawy i do roboty, bo zdecydowanie warto! :) 

2 komentarze:

  1. Zauważyłam, że co raz częściej ludzie decydują się na domowe pieczywo. Myślę, że to super pomysł! Osobiście nie miałam okazji jeszcze tego robić. Ale cieszę się, że udało Ci się stworzyć chleb doskonały :) Na pewno kiedyś pokuszę się na ten przepis. Póki, co będzie ciężko ze względu na brak piekarnika w wynajmowanym mieszkaniu :)
    Taki ciepły z masełkiem... To brzmi dobrze :)
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja mama od jakiegoś czasu również piekła chleb i to taki prawdziwszy, niż mój na drożdżach, albo na własnoręcznie zrobionym zakwasie, no pycha, ale jeszcze nie dojrzałam do tego, aby taki próbować :D. A swój chleb upiekłam z... lenistwa, bo nie chciało mi się iść po chleb do sklepu xD. Polecam ten przepis, choć rzeczywiście, brak piekarnika to dość poważna przeszkoda.
      Z masełkiem i posypany solą! :)

      Również pozdrawiam :)

      Usuń

Copyright © Czarne Światło , Blogger