Trzy Wielkanocne zwyczaje zaczerpnięte od Słowian!

    Ten post miał pojawić się wczoraj, ustawiłam automatyczną publikację, ale musiało się coś nie przeklikać. Jednak fakt, iż święta już minęły, nic nie zmienia, bo ten wpis jest nadal aktualny.

    Ostatnio wrzucałam trzy inspiracje na Wielkanocne jajka i w tamtym wpisie mówiłam także o moim mało świątecznym podejściu do jakichkolwiek świąt: dla mnie to tylko wolne i okazja do spotkania z innymi. Nie mają dla mnie aż tak wielkiego znaczenia, jak dla innych, ale znam tradycje, które każdemu z nas są wpajane od dziecka. Jednak, czy wiesz, skąd tak naprawdę wzięły się te wszystkie tradycje i zwyczaje, które kultywujemy podczas świąt? Co Ci się najbardziej kojarzy z Wielkanocą? Jajka, palma wielkanocna, polewanie wodą, święconka, prawda? Można pomyśleć, że fajne te święta, że kościół dawno temu świetnie to wymyślił, ale… Tradycje Wielkanocne, tak jak i innych świąt, tak naprawdę są zaczerpnięte z wierzeń naszych słowiańskich przodków. Wiecie też, że mam fioła na punkcie mitologii słowiańskiej, a ostatnio coraz bardziej interesuje mnie temat współczesnej słowiańskości i słowiańskiego rodzimowierstwa, bo chciałabym ten motyw wykorzystać w jednej z powieści, ale ja nie o tym teraz miałam pisać.
obrazek pobrany z banku zdjęć pixabuy


    Więc jakie elementy Wielkanocy są słowiańskie?
Prawie wszystkie!
    Przede wszystkim, Święta Wielkanocne przejęły swe tradycje od słowiańskich Jarych Godów, czyli uroczystości na cześć przesilenia wiosennego, które było obchodzone mniej więcej w połowie marca (wtedy, kiedy topimy Marzannę, to również część Jarych Godów).
    Jajka — dla Słowian jajka były wyjątkowo ważne. Jest to symbol życia, odrodzenia, czy też amulet przeciwko złym czarom. Istnieje też mit o tym, że świat powstał z jajka. Malowanie pisanek także nie wzięło się znikąd: często malowano symbole ku czci przyrody bądź Mokoszy.
    Śmigus- Dyngus — dawniej to były dwa oddzielne święta. Śmigus to było uderzanie się wierzbowymi gałązkami, aby wzmagać siły witalne, natomiast Dyngus, to polewanie się wzajemnie wodą, aby zapewnić sobie i innym dobre zdrowie.
    Wiosenne Porządki — przed świętami, zwłaszcza tymi na wiosnę zawsze robi się generalne porządki. Dawniej Słowianie wierzyli, że trzeba porządnie posprzątać domostwo, aby wypędzić z niego zimę oraz wszystko, co złe.

    Oczywiście to nie wszystkie tradycje Wielkanocne, które zostały zaczerpnięte z Jarych Godów, ale postanowiłam wyszczególnić właśnie te trzy. 

1 komentarz:

  1. O jajka i śmigusie-dyngusie słyszałam. Nie miałam pojęcia jednak, że wiosenne porządki też wywodzą się od Słowian!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Czarne Światło , Blogger